Da Adolf Amandus Andresen og La Sociedad Ballenera De Magallanes etablerte hvalfangst ved Deceptionøya i Antarktis i 1905, var de avhengig av store mengder kull. Dette var til hvalfangerne(skipene) og til fabrikkskipene der hvalene ble videreforedlet.

Den billigste måten å få inn kull på, var enda ved å bruke seilskip. Barken Wilhelmine var ervervet til dette formålet. Hun skal ha vært en tremastet bark, lik skoleskipet "Statsråd Lemkuhl" fra Bergen som vises på bildet ovenfor.

Barken Wilhelmine og en stor del av hennes mannskap fikk et tragisk endelikt i Magellanstredet. Etter at hun gikk på grunn tidlig på turen gjennom stredet med en kullast, ble det bestemt at hun skulle slepes av den nye hvalfangeren til selskapet, Almirante Goni (Veslegut).

Teksten nedenfor er hentet fra www.histarmar.com og forteller hvordan slepet endte. Dette er også omtalt i annen litteratur som beskriver hvalfangsthistorien. Ulykken er også benevnt som den verste ulykken i hvalfangsten i Sørhavene når det gjelder tap av menneskeliv. Mannskapet ombord var i hovedsak norsk.

Det er også mye som er usikkert ved omstendighetene rundt ulykken og hva som virkelig hendte, slik at teksten må leses i lys av dette. Skipet Wilhelmine er også beskrevet i «LA FLOTA DE LA SOCIEDAD BALLENERA DE MAGALLANES: HISTORIAS Y OPERACIONES EN LOS MARES AUSTRALES (1905-1916)» av Daniel Quiroz som man finner link til på denne nettsiden.


WILHELMINE (www.histarmar.com)

Chilensk skip, rigget som tremastet bark. Bygget i 1887 med navnet «NIXE» ved verftet «Bremer Schiffbau» i Gestemünde i Tyskland (Byggenr.114) for Gildemeister & Reis fra Bremen.

Dimensjonene var 233.5 x 39.2 x 23.9 fot (69.50 x 11.90 meter). Bruttoregistertonn: 1685. Nettoregistertonn: 1553.

I 1911 ble skipet solgt til A. Andresen i Punta Arenas og omdøpt til WILHELMINE til ære for hans kone.

På sin første tur med chilensk flagg, med en last av kull fra Europa, strandet skipet ved Bajo Wallis, 10 mil vest for Punta Dúngeness i Magellanstredet. Skipet fikk mindre skader. Da det ble bragt flott, fortsatte reisen gjennom Magellanstredet under slep av hvalfangeren ALMIRANTE GOÑI (Veslegut).

Ved ankomst «Golfo de Penas», ble de fanget opp av en storm som tvang dem til å gå mot sørøst.

Under disse forholdene, den 24. mars 1912, ble slepet brutt, og WILHELMINE gikk på grunn på øya «Juan Stuven», «Messier Channel», sør for «Faro San Pedro» på vestkysten av stredet.

I ulykken omkom kapteinen, hans to døtre, de to losene og syv av mannskapet.

I noen tekster er navnet på skipet skrevet som WIHELMINE.






Link til Wreck Site: Wilhelmine